۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

كشتار مسلمانان اویغور توسط دولت كمونيستي چين


مسلمانان ترک ‏تبار " اویغور" ساكن در ايالت سين كيانگ با جمعيتي بالغ بر 8 ميليون نفر، در اثر سیاست های ضد اسلامی حکومت مرکزی چین ‏زندگی سختی را می گذرانند.‏

سین کیانگ از سالها پیش و در پی تصرف ترکستان شرقی به نقشه چین اضافه شد و در ‏دهه های اخیر با سیاست های دولت مرکزی همواره مردم بومی آن زیر فشارهای ‏گوناگون بوده و از کمترین امکانات موجود در بخش های دیگر چین محروم هستند.

در سالهای اخیر مقامات چینی برای شکستن فضای انحصاری زندگی مسلمانان اویغور ‏در این منطقه قوم بزرگ چینی "هان" که اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می دهد را ‏تشویق به زندگی در این استان کرده و وارد این منطقه می کنند تا ضمن به حاشیه بردن ‏مسلمان با اقلیت شدن قومیت آنها، تلاش برای رسیدن به نیازهای مشروع و حقوق ‏شهروندی آنها را شورش و اغتشاش به نظر برسانند.

چین با تمام تجهیرات نظامی بر ترکستان شرقی و ذخایز زمینی و زیر زمینی آن چنگ انداخته است و به نام تروریسم، مسلمانان اویغور و مبارزان آنها را می کشد. منطقه ترکستان شرقی دارای بزرگترین منابع نفتی و گازی چین است و چین می خواهد با استفاده از این منابع به عنوان ابرقدرت خود را در جهان بشناساند.

سيطره چین بر منطقه ترکستان شرقی جزء فقر وبیکاری چیزی عاید مردم منطقه نکرده است مردم منطقه با فقر و نداری دست و پنجه نرم می کنند و چین هم با مهاجرات چینیان غیر بومی به آن منطقه می خواهد ترکیب جمعیتی آن منطقه را بر هم زند.

تظاهرات مسالمت آميز ضد دولتي كه روز يكشنبه توسط مسلمانان اين ايالت ترتيب داده شده بود به درگيري خشونت باري انجاميد. شاهدان عيني اعمال خشونت پليس عليه تظاهركنندگان را عامل بروز درگيري هاي فيزيكي اعلام كردند.

بنا بر گزارشات مخابره شده از اين منطقه تعداد کشته شدگان و مجروحان نا آرامیهای خونین شهر اورومچی مرکز ایالت خودمختار و "اویغور" نشین سين کیانگ، در حال رسیدن به ارقام هولناکی است؛ به گزارش رسانه های رسمی چین، تعداد کشته شدگان حوادث اورمچی 164 نفر و شمار مجروحان 828 نفر است. اين در حالي است كه منابع غیررسمی چینی در خارج به نقل از مردم این استان کشته ها را بیش از 800 ‏نفر و مجروحان این حادثه را بیش از 2 هزار نفر اعلام کرده اند.

رسانه های رسمی چین گزارش می دهند که پلیس 1434 نفر را در ارتباط با شورش ها در استان سین کیانگ بازداشت کرده است.

حکومت چین مدعی است که مسئولیت حوادث اخیر بر عهده کنگره جهانی و استقلال طلب اویغور است که در خارج از چین فعالیت می کند. اما مسئولین کنگره جهانی اویغور، ضمن رد ادعاهای حکومت پکن بر این باورند که حوادث منطقه مذکور، ناشی از انفجار خشم انباشته مردم علیه سیاستهای تبعیض آمیز حکومت چین و قرار گرفتن امکانات اقتصادی در اختیار چینی ها بوده است.

۴ نظر:

هلیا گفت...

امان از انسان
و بودن ش
که به ستیز
که به اعدام
که به خون
آغشته است...

متاسفم

ناشناس گفت...

سلام
چرا حکومت اسلامی اقایون که اینهمه از مظلومان دفاع میکند در برابر کشتار مسلمانان چین ساکت مانده ....

اینها انسان نیستند ؟؟؟

ناشناس گفت...

ایگوم ااا مشتوا ایچه کوجه بید که اویدی ؟؟؟؟

نی بوه نظر بدی ...

بارکو بی بلاگفا ...

موشکی ور مینس بزنه

محسن رحیمی

ناشناس گفت...

ایگوم ااا مشتوا ایچه کوجه بید که اویدی ؟؟؟؟

نی بوه نظر بدی ...

بارکو بی بلاگفا ...

موشکی ور مینس بزنه

محسن رحیمی